Teknisk och praktisk information

Elfel

Ett av de vanligaste felen på släpvagnar är elektriska fel.  Många släpvagnar står ute året runt.   Det är klart att det är tufft för elutrustningen.

Börjar det glappa när man rör kontakten vid bilen kan det vara dags att byta både bilens och släpets kontakter. Kontrollera utseendet på stiften i kontakterna. Är det oxiderat och ärgigt, byt!  De 7-poliga kontakterna kostar bara några tior, de 13-poliga några tior till och kan bespara dig mycket onödigt arbete med att hålla liv i något, som redan är mer eller mindre skrot.  En bra kontakt på vagnen, kan ju i och för sig fungera med en halvbra på bilen.

Glappar det vid lamporna är rådet i princip detsamma. Byt, om det inte ser någorlunda bra ut!  Prova att ta bort oxid, sandpappra kontaktytor med jättefint sandpapper och spraya med tex. 5-56.  Har du lite tur fungerar det ett bra tag.  Ofta kommer det tillbaka, byt det som krånglar och ägna din fritid åt något roligare.

Nedan finns kopplingsschema för 7- och 13-polig kontakt.  Tänk på att kabelfärgerna i kopplingsschemat inte alltid stämmer, speciellt inte på äldre vagnar.

Ett enkelt sätt att komma ihåg vilken tråd, som satt var är att man öppnar kontakten och klipper loss trådarna där de sitter fastskruvade, men lämnar några millimeter kvar av isoleringen, så ser man vilken tråd som satt var.

Ofta är själva koppartråden oxiderad närmast där den satt fast.  Finns det gott om kabel kvar,  klipp gärna bort någon/några centimeter innan du kopplar in kontakten.

 

Att leta fel är egentligen ganska enkelt:

Utrustning: Testmejsel för 12V  (eller 24 om batteriet har den spänningen), bra att ha även några meter enkelledare (ca 1,5 kvmm)

Tänk på att inte kortsluta någon kabel till jord.  Det kan vara tidsödande att hitta en trasig säkring på bilen.

Bilen: Misstänker du bilen, kontrollmät mellan pinne 3 (jord) och övriga stift ett i taget och se att aktuell funktion ger ström på motsvarande stift.

Släpet: Börja med att kontrollera att glödlamporna är hela och inte oxiderade.

Kontrollera kontakten, ev. lösa kablar i kontakten och även kabeln mellan bil och släp.  Hängt ner och skavt sönder sig mot vägen?

Vanligt fel: Inget lyser på släpet eller allt blinkar om man rör kontakten eller kabel. Sök fel på jord, som första åtgärd. Dåliga kontakter, lös kabel i kontakt eller skadad kabel.

 

Oftast kan man mäta att strömmen kommer fram till baklamporna med testmejseln. Det är ju samma ström, som finns på bilen som letar sig fram till lampan bak, för att sedan efter lampan letar sig tillbaka till bilens jordstift via jordkabeln. Kommer det inte fram något är det avbrott, antingen i någon kontakt, kabel eller oxiderad glödlampa.

Tänk på att det går att förlänga testmejseln med enkelledare för att mäta bakifrån och fram etc.

Ofta är chassiet jordat, men inte alltid på nya släp.

 

 

Släpkontakt

Kopplingsschema för släpvagnskontakt

Bromsar

Bromsarna är nästan uteslutande mekaniska med vajrar på släpvagnar till personbilar. Det har dykt upp lite oljehydrauliska, men de är inte vanliga.

Det finns självjusterande mekaniska bromsar, men även det är ovanligt idag.

Bromsarna påverkar säkerheten och är du inte helt säker på hur man gör, låt en verkstad göra arbeten på bromsarna.

 

Mekaniska bromsar, kort beskrivning:

(De allra äldsta kan ha annat utförande)

Bromsarna är av enkel typ med bromstrumma.
Påskjutsdelen är en enkel konstruktion, där en stång (den med kulkopplingen i ena ändan) knuffar på en hävarm, som drar i en stång, som drar i bromsarnas expander via vajrar.  Bromsbackarna skall ta emot mot i bromstrummorna, så att påskjutstången har minst 25% av sitt slag kvar.

Påskjutsdämparen har inget med var bromsarna tar att göra, utan är en oljedämpare, som gör rörelsen lugnare. Dämparen har försetts med gastryck, som gör att påskjuten själv åker ut när man parkerat efter backning och gör att vagnen blir lite behagligare att köra med. De äldsta påskjutsdämparna har inget gastryck.

Sedan 1970-talet skall bromsarna vara försedda med anordning, som gör att man kan backa med släpet (utan att gå ut och fixa…)

Backautomatiken fungerar så här:   Bromsbackarna är monterade så att de ger efter lite grand bakåt (men inte framåt). Det innebär att påskjutsstången går i botten när man backar och det går fortfarande att backa. (visserligen med lite motstånd eftersom bromsbackarna släpar i bromstrumman )   Backautomatiken på moderna bromsar finns i tre utföranden.

  1. En liten fjäderbelastad nock, där en av bromsbackarna har sin ena ände. Nocken kan ge efter och låta bromsbacken vika inåt en aning vid backning. (fabrikat AL-KO, BPW, HAHN mfl.) Det är mycket viktigt att fjädern håller nocken i grundläget utan att det glappar.
  2. En av backarna har en glidskena, som låter backen kana med bakåt och samtidigt åker backen in en aning. (fabrikat KNOTT, GSM, GKN m.fl)
  3. Alternativ tre är ett äldre utförande, som förekom på fabrikat Peitz.  En mycket trevlig broms att köra med där påskjuten har en slaglängd på så lite som 40 mm. Den bromsen får då och då besiktningsanmärkning på kort reserv, fastän det är ok med 10 mm….  Backautomatiken består av ett litet fjäderpaket med tallriksfjädrar, som trycks ihop vid backning.  Brukar fungera även bra även på äldre vagnar, även om det händer att fjädrarna har blivit en hoprostad enhet.  Denna bromstyp nytillverkas idag av fabrikatet WAP.

Handbromsen kan dra längre i bromsstången än påskjuten och kan därför hålla vagnen bromsad även bakåt. Det blir ett litet ”krig” mellan att få en broms som tar tidigt (tajt justerat) och att det skall vara lätt att backa (blir lättare om påskjuten kan gå i botten tidigt, dvs. löst justerat). För att det skall fungera, krävs att backautomatiken fungerar bra och är väl smord. För att garantera att handbromsen fungerar även bakåt finns ett fjäderpaket eller en gasfjäder, som håller handbromsen åtdragen även om vagnen skulle rulla aning bakåt så att bakautomatiken vill släppa bromsarna.

 

Bromsarna justeras i följande ordning:

  1. Lossa på stången, så att vajrarna är helt slacka.
  2. Justera bromsarna från baksidan av bromsskölden (gäller 99% av bromsarna  ( på vissa typer skall backautomatiken låsas tillfälligt vid justering). Justera så tajt som möjligt, men hjulen skall rulla fritt utan att bromsarna ligger på.
  3. Sträck upp stången så att bromsarna tar så tidigt som möjligt utan att ligga på.

Kolla att vagnen kan backa, annars släpp lite på stången. Bromsarna skall ta tidigare än halvvägs på påskjutens slag när de är nyjusterade och måste justeras på nytt om reserven går under 25%. Det kan hända att bromsarna inte går att få att ta tidigare än halvvägs, men det beror oftast på att prylarna inte är i nyskick.   (slitna bromstrummor, snett slitna bromsbackar mm)

 

Ett råd: Byt vajrar (om de inte är i nyskick) när du byter bromsbackar. En vajer, som kärvar kan leda till att bromsarna ligger på med varmgång som följd och ”elda” upp de nya bromsbackarna.   Byt gärna båda vajrarna om en är dålig, de är oftast lika gamla och har suttit i samma miljö.

Ett annat råd, använd helst original bromsbackar (speciellt på tunga släp, typ husvagnar) och byt alltid bromsbackar på båda sidor samtidigt.   (risk för ojämn bromsverkan)

Smörj med kopparpasta eller annat fett, men smörj sparsamt, så inget fett kan hamna på bromsbackarna, även om det blir varmt. Bromsarna blir rätt varma även vid normal körning.

 

Byte av påskjutsdämpare

Variationen är rätt stor mellan olika påskjutar även om principen är den samma.

Kika på filmen, som Fordonsmaterial har på sim hemsida, så visas en variant.

Filmer

Tänk på att det i alla instruktionsfilmer, oberoende av fabrikat, ingår lite smygreklam.  Rent och lätt att komma åt, inget hoprostat utan nya grejor mm.  Allt är jätteenkelt.

Det är inte alltid så lätt som, i det här fallet, importören av BPW-bromsar visar.

 

Hjullager: Använd hjullager av något välkänt fabrikat.