Teknisk information

  1. Startsida
  2. Släpvagnar
  3. Teknisk information

Elfel

Ett av de vanligaste felen på släpvagnar är elektriska fel.  Många släpvagnar står ute året runt.   Det är klart att det är tufft för elutrustningen.

Börjar det glappa när man rör kontakten vid bilen kan det vara dags att byta både bilens och släpets kontakter. Kontrollera utseendet på stiften i kontakterna. Är det oxiderat och ärgigt, byt!  De 7-poliga kontakterna kostar bara några tior, de 13-poliga några tior till och kan bespara dig mycket onödigt arbete med att hålla liv i något, som redan är mer eller mindre skrot.  En bra kontakt på vagnen, kan ju i och för sig fungera med en halvbra på bilen.

Glappar det vid lamporna är rådet i princip detsamma. Byt, om det inte ser någorlunda bra ut!  Prova att ta bort oxid, sandpappra kontaktytor med jättefint sandpapper och spraya med tex. 5-56.  Har du lite tur fungerar det ett bra tag.  Ofta kommer det tillbaka, byt det som krånglar och ägna din fritid åt något roligare.

Nedan finns kopplingsschema för 7- och 13-polig kontakt.  Tänk på att kabelfärgerna i kopplingsschemat inte alltid stämmer, speciellt inte på äldre vagnar.

Ett enkelt sätt att komma ihåg vilken tråd, som satt var är att man öppnar kontakten och klipper loss trådarna där de sitter fastskruvade, men lämnar några millimeter kvar av isoleringen, så ser man vilken tråd som satt var.

Ofta är själva koppartråden oxiderad närmast där den satt fast.  Finns det gott om kabel kvar,  klipp gärna bort någon/några centimeter innan du kopplar in kontakten.

Att leta fel är egentligen ganska enkelt:

Utrustning: Testmejsel för 12V  (eller 24 om batteriet har den spänningen), bra att ha även några meter enkelledare (ca 1,5 kvmm)

Tänk på att inte kortsluta någon kabel till jord.  Det kan vara tidsödande att hitta en trasig säkring på bilen.

Bilen: Misstänker du bilen, kontrollmät mellan pinne 3 (jord) och övriga stift ett i taget och se att aktuell funktion ger ström på motsvarande stift.

Släpet: Börja med att kontrollera att glödlamporna är hela och inte oxiderade.

Kontrollera kontakten, ev. lösa kablar i kontakten och även kabeln mellan bil och släp.  Hängt ner och skavt sönder sig mot vägen?

Vanligt fel: Inget lyser på släpet eller allt blinkar om man rör kontakten eller kabel. Sök fel på jord, som första åtgärd. Dåliga kontakter, lös kabel i kontakt eller skadad kabel.

Oftast kan man mäta att strömmen kommer fram till baklamporna med testmejseln. Det är ju samma ström, som finns på bilen som letar sig fram till lampan bak, för att sedan efter lampan letar sig tillbaka till bilens jordstift via jordkabeln. Kommer det inte fram något är det avbrott, antingen i någon kontakt, kabel eller oxiderad glödlampa.

Tänk på att det går att förlänga testmejseln med enkelledare för att mäta bakifrån och fram etc.

Ofta är chassiet jordat, men inte alltid på nya släp.

Hittar du inte felet själv? Välkommen att kontakta oss på Wida bil för hjälp med felsökning.